donderdag 13 augustus 2009

Meer informatie zorgt niet voor betere beslissingen

Dat gevoel heb ik al tijden, fijn om dat nu eens op de Coachingskalender te zien! Ik hoor mensen wel vaker vertellen dat ze niet kunnen kiezen, omdat ze nog geen tijd hebben gehad om alle informatie te verzamelen en tot zich te nemen. Het klinkt mij meestal in de oren als een excuus om nog niet te hoeven beslissen… Wat zegt de Coachingskalender er verder over?

“Dertig jaar geleden waren we 25 procent van onze tijd kwijt met het verwerken van de informatie die we tot ons kregen. De rest van de tijd waren we gewoon aan het werk. Inmiddels zijn we 75 procent van onze tijd kwijt met het verwerken van informatie. Kennelijk is informatie verwerken ons werk geworden! We worden letterlijk bedolven onder informatie.

Onderzoek heeft aangetoond dat meer informatie niet leidt tot betere beslissingen. Alle tijd die we steken in het verzamelen van informatie, is grotendeels weggegooid. Dus we moeten keuzes maken ten aanzien van de informatie die we tot ons nemen. Zodat we tijd overhouden om te werken.

Tips voor keuzes:
• Zet je automatische e-mailalert uit.
• Zet je telefoon regelmatig uit of schakel hem door.
• Onderzoek welke informatiebronnen goede informatie opleveren en welke informatiebronnen je eigenlijk alleen maar non-informatie opleveren.
Twijfel zul je altijd houden, meer informatie helpt niet. Bekijk voordat je begint met informatie verzamelen welke stuurinformatie je wilt ontvangen, waar je vooral op wilt selecteren. Als je die hebt, neem je op basis daarvan je beslissing.

Minder is dus beter. En het is ook nog lekker rustig, ook!”

Ik voeg er graag aan toe, dat overal waar “werken” staat, je volgens mij ook “leven” kan neerzetten… wat vind je daarvan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten